Jóganidra



Jóganidra patří mezi techniky s dlouhou tradicí. Na rozdíl od techniky Njása, ze které je odvozena, je daleko snazší. Někdy se překládá jako jógový spánek, nebo vědomý spánek, ale spánkem opravdu není. Je to stav vědomí, který je podobný hladině vědomí počas spánku. Pro nezkušené cvičence je však velmi těžké neusnout.

Jóganidra je velmi hluboká fyzická a psychická relaxace.

Psychická proto, že se vědomím nacházíme mezi stavem bdělosti a usínáním. Nejsme bdělí ale ani nespíme, udržujeme si bdělou pozornost a uvolníme své fyzické tělo, mysl se zklidní protože je zaměřena dovnitř a tak nereaguje na vjemy z okolí, můžeme se lépe soustředit sami na sebe a lépe se uvědomit.

Na stránkách www.joganidra.cz si můžete naše nahrávky zakoupit.

 

Technika má celou řadu pozitivních zdravotních účinků:

  • rychlý fyzický i psychický odpočinek
  • posiluje imunitu organismu
  • mírní úzkosti
  • odbourává stres
  • posiluje paměť
  • příznivě ovlivňuje léčení psychosomatických nemocí
  • rozvíjí vědomí
  • čistí a trénuje mysl
  • odstraňuje problémy s usínáním

Samotné cvičení má několik částí:

  1. přípravní fáze
  2. relaxace
  3. předsevzetí nebo sankalpa
  4. vědomé uvolňování těla - rotace
  5. vědomí dechu
  6. práce s pocity a s vnitřním prostorem
  7. vizualizace
  8. vnímání vnitřního prostoru
  9. postupný návrat do bdělého stavu

 

Jóganidru cvičíme na každé pravidelné lekci Cvičení jógy v Praze a také se učí na víkendovém semináři: Relaxace a techniky uvolnění v józe