Co je Mantra jóga

Mantra - (slovo má původ v sanskrtu मन्त्रः, man - myslet, tra - vysvobození, nástroj)

Mantra je tedy vibrace, zvuk, osvobozující mysl z pout samsáry. Má přesnou charakteristiku. Sánskrtské mantry byly nalezeny jogíny v meditacích, proto mají mantry v sánskrtském originálu větší účinek, než mantry překládané do jiných jazyků.

Ve védských spisech byly jako mantry označovány verše nebo formule, používané při obětních rituálech. 

Mantra posiluje sattvický stav mysli,  odstraňuje tamastické a radžastické myšlenky z mysl. Mantry pronikají všemi úrovněmi člověka, pomáhají měnit vásany, podvědomé návyky a sklony. Mysl se opakováním mantry pročišťuje a zklidňuje.

K osvojení mantry slouží nepřetržité opakování, které nutí mysl, aby se soustředila jen na mantru, tedy zjednodušeně džapa, nebo mantra džapa (slovo má původ v sanskrtu dža - zrození, pa -nepříznivé vlivy, tedy odstraňování nežádoucích vlivů). Džapa se má dělat pravidelně, s úctou, velmi vážně a upřímně, má se stát zvykem a má být pěstována se satvickou - čistou myslí. 

Šivánanda: „Džapa proměňuje povahu mysli a naplňuje ji satvou. Uklidňuje a posiluje mysl, činí ji do sebe obrácenou. Vykoření všechny zlé myšlenky a sklony.“

Pro změnu v mysli je potřeba jednu mantru opakovat alespoň 40 dnů po sobě. Přínos cvičení mantra jógy je individuální. Každý začíná s jinou zkušeností a podle toho bude mít cvičení svůj efekt. 

 

Pět stupnů nebo způsobů opakování manter t.j. džapy:

  • likhita – psaní mantry do deníku, určeného speciálně k tomuto účelu. Měla by se psát denně asi půl hodiny, v pravidelnou dobu, určitý počet manter na jedno sezení. Je potřeba sedět v jedné pozici, zachovávat mlčení, při psaní mantru opakovat v duchu. Mantra má být psaná souvisle. Psaní mantry přináší lepší koncentraci mysli a smyslů. Také přináší realizaci významu mantry pokud jde o speciální mantru, tuto techniku používá i NLP.
  • vaikharí – hlasité opakování mantry, může se zpívat nebo recitovat. Při hlasité recitaci je snazší soustředit se na mantru déle, proto je vhodná pro začátečníky.
  • upánšu – šeptaná nebo mumlaná, rty se pohybují, tiché recitování je považováno za jemnější a účinnější stupeň džapy, než je džapa vaikharí.
  • manasika – opakování mantry v mysli, tato džapa je považována za nejúčinnější formu praxe. Je to pokročilá technika, necvičení lidé neudrží dostatečně dlouho koncentraci na mantru a v mysli se začnou věnovat jiným myšlenkám. Opakování mantry v mysli dostatečně dlouho vede k adžapa džapě.
  • adžapa – nepřetržitě vnitřně opakovaná bez úsilí. Mantra se opakuje v mysli sama od sebe bez jakékoliv vnější aktivity. K prožívání adžapa džapy dochází zpravidla po dlouhodobém a vytrvalém cvičení ostatních stupňů. 
Jste zde: Home Mantra Teorie Mantra jógy Co je Mantra jóga