Dhautí

Skupina technik - Dhautí 

- očista žaludku a trávící soustavy

Danta múla dhautí - očistění zubů. Praktikujeme nejlépe po každém jídle. Ideální je k čištění zubů a masáži ďásní používat ajurvédské prášky .

Džíva múla dhautí - očista jazyka, nezabere víc než minutu. Provádí se pomocí prstů nebo kávové lžičky kdy se povlak jazyka jednoduše seškrábe.

Kapal randhra dhautí - umytí hlavy v studené vodě.

Kapal dhautí - masáž spánků

Karna dhautí - čištění uší

Chrakšó dhautí - očista očí, doslova vodní lázeň. Používejte k ní čistou vodu bez chlóru, nebo Ophtal kde najdete i vhodnou nádobku.  K cvičení přidejte i promasírování a prohřátí očí pomocí dlaní. Více na cvičeních jógy.

Vátsára dhautí - hltání vzduchu a doslova krkání vzduchu ze žaludku ven.

Vamana dhautí - kundžal krijá, cvičí se na konci šankprakšalány. Očista žaludku i dutiny ústní. Do větší nádoby o objemu 1 až 2 litrů (v případě překyselení se doporučuje lehce osolená voda) si nalijete teplou vodu (teploty těla) a tu pijete tak rychle až vyvolá zvracení. Další variantou je vjaghra krijá, která se neprovádí nalačno, ale právě pro odstranění špatně stravitelného zbytku potravy.

Múla šodhana (múla dhautí) - očista konečníku.

Danda dhautí - vypije se voda jako při vamana dhautí a do žaludku se zavede katétr, ze kterého pak voda volně vytéká.

Vastra dhautí - podobné jako danda dhautí, jen se místo katétru používá pruh látky a voda se vyzvrací. Technika je náročná.

Šank Prakšalána - očista střev. Cvičí se obvykle ráno a nalačno, nejčastěji když se mění roční období, takže ideální je 4x ročně. Nedoporučuje se cvičit dětem do 15-ti let. Přesný popis cvičení jenom v kurzech. Nevhodná pro těhotné, pro lidi s vředy, vysokým krevním tlakem, nebo srdečními chorobami. U této očisty se hodně cvičí, a proto je důležitá jistá zkušenost a trénovanost. Velmi vhodná pro lidi, kteří trpí zácpou. Pije se teplá slaná voda (je možné přidat pár kapek citrónu).

Cvičí se několik kol, jedno kolo sestává z vypití sklenice vody a odcvičení ásan: tadásana + tirjak tadásana (hora s úklonama), kati čakrásana (rotace v pase ve stoji rozkročném), tirjak budžangásana (kobra s vytáčením a pohledem na nohy), udara karšanásana (dřep ve kterém se masíruje břicho pomocí stehen) nebo místo karšanásany se může cvičit příprava na matsjendrásanu.

Dieta po cvičení: Doporučuje se jíst 40 dnů velmi obezřetně. První dny jen rozvařenou zeleninu a luštěniny s máslem, rýží, minimum soli, nejlépe žádnou. Postupně se přidávají další potraviny. Tato očista je výborná i tehdy, když se rozhodnete pro změnu stravování a chcete přejít třeba na makrobiotiku. Po očistě střev jsou sliznice čisté a všechno chutná velmi výrazně, i když jsme to před tím nevnímali. 

Laghú šankprakšalána - zkrácená verze očisty střev, která se může cvičit jednou týdně jako prevence problémů.

Agnisára krija - agnisára dhautí - cvičí se pomocí uddijány bandhy. Pročištění ohně trávení. Ghéranda samhita píše, že pravidelné cvičení přináší krásné a zdravé tělo. Povzbuzuje trávení, pomáhá při plynatosti a zvyšuje odolnost. Snižuje úzkost, posiluje manipúra čakru, tedy posiluje i sebevědomí a zvyšuje energii. Nemá se cvičit v těhotenství, naopak se doporučuje po porodu, nemá se cvičit u vysokého krevního tlaku, u vředů žaludku, u zánětů v dutině břišní, u žlučových kamenů a u vážných srdečných problémů.  Cvičí se podobně jako uddijána bandha, ale u agnisára krije se cíleně pohybuje břišní stěnou dopředu a vzad a to vždy jenom po zádrži po výdechu. Ukončíme podobně jako uddijánu, nejdřív vrátíme břicho do klidové pozice a až pak se nadechujeme.  Cvičíme s prázdným žaludkem.

Uddijána bandha - nepatří mezi očistné techniky spíše mezi uzávěry. Je to vytažení břicha vzad a vzhůru. Pomáhá proudění energie sušumnou (hlavním energetickým kanálem) a dobře připravuje na meditaci. Hatha jóga pradipika ji popisuje jako lva, který přemáhá slona smrti. Cvičení uddijány je snadné. Jejím cvičením i starý člověk omládne.

Nácvik uddijány - cvičení se trénuje ve stoje, pokročilí cvičí v sedu. Nohy jsou asi 50 cm od sebe, nohy mírně pokrčené v kolenou. Ruce opřeme o stehna, prsty směřují dovnitř. Ruce zůstávají natažené během cvičení a je možné zvednout i ramena. Zhluboka co nejvíc vydechněte ústy. Zadržte dech a bradu zatlačte proti hrudníku. U zadrženého dechu proveďte pohyb hrudníkem, jakoby jste se chtěli nadechnout do plic, čím se pasivně vtáhne břicho včetně uvolněných svalů. Štíhlí lidé hned uvidí účinek. Pokud máte nadváhu nemusí být vtažení břicha vidět, ale to nic nemění na tom, že cvičení je účinné. Cvičte jen dokud vám bude zádrž dechu příjemná. Když chcete skončit, je důležité dodržet následující postup (kvůli plicím): vraťte břicho do normální polohy, zdvihněte hlavu, nadechnete se a pokračujte dalším kolem.

Jste zde: Home Jóga TECHNIKY V JÓZE Očistné techniky Očista trávící soustavy - Dhautí