Krija jóga - I. krija

Viparita karani mudra

Viparita = obrácený. Karani = postupovat, mudra = vnitřní stav, pozice. 

Takže by se toto cvičení dalo přeložit jako obrácený vnitřní postup.

Tato pozice, je často zmiňovaná v mnoha tradičních textech tantra jogy. Nejlepší popis najdeme ve spisu: Hatha Joga Pradipika:

Bod bindu vylučuje nektar a ten se normálně spaluje ohněm slunce. Proudí dolů a výsledkem spalování je stárnutí těla. Existuje technika, kterou je možné tento proces obrátit. Cvičení má název Viparita karani mudra, kdy jsou pozice měsíce a slunce obráceně. Slunce se drží dole a měsíc nahoře.

Bod Bindu, měsíční centrum je bod, přes který se projevuje naše individuální vědomí co do tvaru a formy. Přes Bindu je člověk napojený na univerzální energii a umí prožívat dokonalé štěstí. Normálně směřuje energie z měsíce do slunce, kde je spalovaná, to také symbolicky představuje cestu pravriti, která označuje cestu zaměřenou na vnější aktivity. V okamžiku kdy energetický tok převrátíme a energie proudí od slunce k měsíci, změníme cestu na nivriti, tedy cestu návrácení se ke Zdroji. 

Cvičení viparita karaní mudry není jen symbolické. Opravdu přináší úžasné změny v existenci člověka, pokud se cvičí pravidelně a správně. Po šesti měsících pravidelného cvičení vymizí vrásky i šedivé vlasy. Jako první krije je zařazená zejména proto, že vyvažuje rovnováhu dvou energetických drah: ida a pingala. Nerovnováha těchto drah se projevuje střídáním biorytmů, tím, že aktivita jedné vede k rozptylování vnějšími podněty a aktivita druhé k rozptylování vnitřními podněty. Ve stavu nerovnováhy vždy převažuje tendence k introverzi nebo extroverzi.  Jen rovnováha mezi idou a pingalou vede k dhjáně, tedy meditačnímu pohroužení. Další účinek cvičení je, že zvyšuje bdělost a prokrvení mozku, díky kterému je člověk schopný lépe se soustředit a cvičit nebo i pracovat s větší soustředěností.

Pravidelné cvičení krijí vede k zvýšení zažívacího ohně. Proto musí cvičenec jíst více potravy. Pokud je potrava nedostatečná, vzrůstající intenzita zažívání způsobí hubnutí těla. 

Také jsou i další důvody proč je právě tato pozice první krijí, mnohem subtilnější povahy.

 

Pozice těla

Zacvičíme ásanu viparita karaní. Tedy lomenou svíčku. 

Výchozí pozice: leh na zádech. Nohy jsou natažené vedle sebe, ruce podél těla, dlaněmi nahoru nebo leží na malíkových hranách.

Provedení: uvolníme celé tělo. S nádechem otočíme dlaně do podložky a zvedneme nohy až nad hlavu. Podložíme rukama kyčelní klouby ze stran tak, že ruce pokrčíme v loktech. Lokty se opírají o podložku a boky leží v dlaních, jakoby v miskách. Ramena leží na podložce i hlava. Oči máme zavřené. Nohy postupně vyrovnáme kolmo k zemi. Uvolníme se v pozici a najdeme si v ní své pohodlí. Brada by neměla tlačit na hruď.

Ukončení pozice: Stejně jako jsme dostali nohy nahoru je vrátíme nad hlavu. Položíme ruce na podložku dlaněmi dolů a pomocí páky obratel po obratli položíme záda na podložku a také pomalu nohy. Hlava leží celý čas na podložce a nezvedá se.

Chyby v provedení: pozice nohou se klátí v jiném úhlu než je kolmice k podložce, úhel rukou není komfortní a díky tomu bolest v zápěstí nebo loktech, špatná pozice brady, neměla by tlačit na hrudní kost. 

Tipy: Na začátku cvičení možná zjistíte, že je náročné udržet váhu nohou v dlaních. Trochu pomůže, když si boky opřete do dlaní rukou. Tím pádem kyčle spočívají u zápěstí. Než začnete cvičit tuto kriji, pořádně si zopakujte udždžají pranajámu, prociťte čakry a pročistěte je přípravným cvičením. Ideální když můžete cvičit po sprše.

Provedení krije: 

  1. zacvičte viparita karani mudru
  2. nohy jsou kolmo na podložku
  3. zavřete oči
  4. uvolněte tělo nejlépe jak umíte
  5. začněte dýchat udždžají pranajámou
  6. uvědomte si manipúra čakru, s nádechem se pokuste vnímat proud energie z manipúry do višudhi čakry. Můžete si představit pránu, jak se pohybuje podél páteře jako horký proud energie, kterou původní prameny nazývají amrit (nektar). Tento se s nádechem ukládá ve višudhi čakře.
  7. zádrž dechu po nádechu. V průběhu zádrže dechu se energie nahromaděná ve višudhi čakře ochlazuje, do hlavy posíláme jen ochlazenou energii.
  8. Výdech a znova se pokuste vnímat, jak se proud energie se pohybuje z višudhi přes adžňa čakru, bod bindu až do sahasráry. Zde končí jedno kolo.
  9. Hned se pozorností vraťte do manipúry a začněte druhé kolo. Udělejte maximálně 21 kol. Ze začátku jen 5 kol. Každý den můžete přidat jedno kolo.
  10. Dýchání by mělo být tak pomalé jak je to jen možné. V každém případě dech násilně nezpomalujte, nechte ho volně plynout v udždžají.

 

Jste zde: Home Jóga KRIJA JÓGA Krija jóga - 1. krija