Orgánová sestava

Vychází z principů jógy i tradiční čínské medicíny. Respektuje učení o Jin a Jang. A to, že každému vnitřnímu orgánu, který je jin, je přirazen i doplňkový orgán, který je jang. Tato dvojice orgánů se doplňuje a vzájemně na sebe působí. Tedy kdykoliv potřebujete, lze na orgán působit konkrétní pozicí a stimulovat jeho funkci. Je vhodné přidat i orgán druhý, který souvisí a odcvičit i pozici pro něj, účinky cvičení se výrazně zlepší.

Je velmi jednoduchá. Můžete cvičit kompletně všech 12 pozic a preventivně působit na všechny vnitřní orgány nebo si vybrat vždy dvojici, ve které je orgán, na který si přejete působit. V pozicích zůstaňte a volně dýchejte (pokud není uvedeno jinak) 30 vteřin až 1 minutu. Po docvičení si lehněte na záda a nechte doznít účinky.

Na cvičení potřebujete asi 12 minut, pokud budete cvičit všechny pozice nebo 2 minuty u vybrané dvojice.

Obrázky jsou pouze ilustrační a mají vás navést ke správné pozici, ale často správnou pozici neznázorňují přesně. Pokud vidíte rozpor mezi obrázkem a popisem, řiďte se popisem. Jestli Vás sestava zajímá blíž, zastavte se na lekci na Klinice Květ Zdraví, kde tuto sestavu cvičíme každé úterý. 

 

1. Plíce jin + Tlusté střevo jang

Plíce: Stoj, propleťte prsty za zády a s nádechem oddalte paže od zad co nejdál. V pozici klidně dýchejte. Vraťte se s výdechem a uvolněte se ve stoji.

Tlusté střevo: Stoj, propleťte prsty za zády, s nádechem projděte do toporného předklonu (to znamená, že je trup a hlava v jedné přímce, rovnoběžně se zemí) a ruce zároveň zvedněte co nejvíc od zad. V pozici volně dýchejte. Na závěr se vraťte a uvolněte ve stoji.

 

2. Žaludek jang + Slezina a slinivka jin

Žaludek: Sed na patách, nárty leží na podložce. S nádechem veďte paže přes upažení do vzpažení, kde je spojte, propleťte prsty a dlaně vytočte nahoru do nebe a protáhněte se. V pozici volně dýchejte a s výdechem se vraťte.

Slezina a Slinivka: Pozice diamantového spánku. Sed na patách. Dejte ruce za záda dlaněmi na zem, prsty směrem k hýždím a pomalu projděte do lehu na záda, pokud to nelze, je možné si záda vypodložit polštáři, nebo zůstat opřen o lokty, ale pozice pak není tak účinná. Když ležíte, tak veďte paže přes upažení do vzpažení, kde je spojte, propleťte prsty, vytočte dlaně vzad a protáhněte se. Klidně dýchejte a po odcvičení, vysvoboďte nohy a uvolněte se v lehu na zádech.

Vyzkoušejte i jednoduší varianty cvičení a dejte chodidla vedle hýždí, nebo cvičte z libovolného zkříženého sedu. Pokud jsou i tyto varianty pro vás náročné, cvičte v lehu na zádech s nataženými nohami a dejte si pod záda polštář.

3.Srdce jin + Tenké střevo jang

Srdce: Pozice motýlek. Posaďte se na zem, pokrčte nohy a spojte chodidla k sobě ploskou. Ploska jedné nohy se dotýká plosky druhé nohy. Propleťte prsty rukou a chyťte si rukami špičky chodidel. S nádechem se vytáhněte za hlavou a klidně dýchejte.

Tenké střevo: Stejná pozice motýlka. Posaďte se na zem, pokrčte nohy a spojte chodidla k sobě ploskou. Ploska jedné nohy se dotýká plosky druhé nohy. Propleťte prsty rukou a chyťte si rukami špičky chodidel. S nádechem se předkloňte. Trup je v předklonu, tak hlubokém jak je vám příjemné. Nos nebo obličej se klidně může dotýkat chodidel. Dýchejte klidně a s nádechem se vraťte do normálního sedu. Prociťte účinek a uvolněte se v sedu.

 

4. Močový měchýř jang + Ledviny jin

Močový měchýř: V sedu s nataženýma nohama přibližte nebo položte ruce ke špičkám nohou, s nádechem vyrovnejte záda, hlavu vytáhněte nahoru a uvolněte se ve vzpřímeném sedu. Dýchejte klidně, pozici ukončete tím, že pustíte nohy a uvolníte záda.

Ledviny: Ve stejné pozici udělejte hluboký předklon. Prsty rukou se snaží dosáhnout přes špičky nohou až ke středu chodidel. Hlava je mezi rameny a přibližuje se ke kolenům. Klidně dýchejte a pozici ukončete uvolněním ve vzpřímeném sedu.

Pokud na chodidla nedosáhnete, je možné si pokrčit nohy, ale pak přes paty reflexně silně působíte na pohlavní orgány, což účinek pro ledviny oslabuje.

5. Obal srdce jin + Krevní oběh jang

Obal srdce:

Sed zkřížený. Ruce překřižte a položte dlaněmi na opačná kolena. Pravou dlaň na levé koleno, levou dlaň na pravé koleno. S nádechem napřimte záda, klidně dýchejte. Pozici ukončete jen tím, že se uvolníte v sedu. Ruce nechte na kolenou.

Krevní oběh:  Stejná pozice jako pro obal srdce. S nádechem udělejte hluboký předklon a v pozici klidně dýchejte. Uvolněte se v sedu s nataženýma nohama.

 

6. Žlučník jang + Játra jin

Žlučník: Sed s nataženýma nohama. Široce roznožte, propleťte prsty a položte ruce na pravé koleno. Hlava se přibližuje ke kolenu. Klidně dýchejte a opakujte i na druhou stranu. Uvolněte se v sedu vzpřímeném.

Játra: Stejný sed roznožný. Propleťte prsty a ruce dejte na pravou špičku chodidla. Klidně dýchejte a opakujte i na levou stranu. 

 

 

Na závěr celého cvičení se uvolněte v lehu na zádech a nechte doznít účinky sestavy.

Jste zde: Home Jóga JÓGOVÁ TERAPIE Orgánová sestava