Cvičení očí

Cvičení očních svalů

 

Jsou to cvičení, která napomáhají uvolnění napjatých nebo strnulých svalů očí a okolí očí.

 

Pohyby očima nahoru a dolů

 

Uvolněte hlavu co nejvíc to půjde. Pro lepší uvolnění, můžete cvičit sestavu na uvolnění šíje.

Oči mírně povolte a pohybujte jimi nahoru a dívejte se na kořen nosu, pak dolů, co nejníž. Zopakujte minimálně 6x.

 

Pohyby provádějte pomaly a pravidelně. Cvičte tak, aby jste se nenamáhali a použijte co nejméně síly. Když docvičíte, nechte oči odpočinout. Když si odpočinete, lépe uvolníte namáhané sval a pak budete schopni se dívat víc nahoru i dolu než dřív.

Varianta:

Cvičte se zavřenýma očima.

               

Pohyby očima do stran

 

Pohybujte očima a dívejte se doprava, pak doleva. Na každou stranu tak daleko, jak je to možné, pokud možno nenásilně, znova minimálně 6x. Pak oči uvolněte a mějte je chvíli zavřené.  Pak si můžete znova zkusit, že dovede pohyb dělat víc do stran, než doposud.

Varianta:

Cvičte se zavřenýma očima.

 

Uhlopříčné pohyby očima

 

Intenzívně se podíváme vpravo nahoru, pak vlevo dolu. Pak změna  - vlevo nahoru a vpravo dolu. Také zopakujeme 6x. Znova zavřeme oči a odpočíváme..

Kombinace všech pohybů

 

Očima kreslíme do prostoru písmena:

„H“ – vlevo nahoru, vlevo dolu, vpravo nahoru, vpravo dolu.

„X“ – vlevo dolu vpravo nahoru, vpravo dolu, vlevo nahoru.

„A“,“K“ – můžete klidně napsat celé své jméno pokud vás nebude bavit pořád dokolečka malovat tyto písmenka.

Po kreslení znova odpočinek se zavřenýma očima. Můžeme zkusit variantu se zavřenýma očima.

Kroužení očima

 

Pohled je nejdřív na kořen nosu a pak děláme kroužky směrem doprava, dolu, doleva, nahoru. Opakujeme 4x. Pak na opačnou stranu.

Odpočinek se zavřenýma očima. Můžeme zkusit variantu se zavřenýma očima.

Akomodace

 

Je cvičení pro oční čočku a její funkci.

Natáhněte ruku před sebe a zvedněte prostředník před své oči dopředu. Zadívejte se na nehet a pomalu ruku přibližujte až do blízkosti toho oka, kterou ruku jste natáhli. Druhou rukou si můžete druhé oko zakrýt a pracovat pouze s jedním. U cvičení je důležité neustále pozorovat prst – jak se přibližuje a jak se oddaluje a snažit se pořád zaostřovat. Je to náročné cvičení, nutno cvičit i na druhé oko, druhou rukou. Můžete cvičení opakovat, ale také stačí cvičit podle toho jak cítíte, že je to právě pro vás v pořádku.

 

Další varianta:

Ukazováček pravé ruky dáme cca 20-30cm od očí, proti předmětu někde v dálce (obraz, strom, hodiny… co najdete) nejméně 5metrů. Zaostřete oko na prst, pak na vzdálený předmět, pak na oko, na vzdálený předmět. Opakujte 10x. Pak je relaxace se zavřenýma očima a postup opakujeme znova 2-3x po 10x zaostřování na blízky a vzdálený předmět.

Další varianta:

Můžete s tímto cvičením klidně experimentovat a cvičit jej kdykoliv, třeba u chůze v parku, kdy víte, že vám nehrozí nebezpečí.

 

Masáž oční bulvy a očních nervů

 

Zavřeme oči, ruce dáme v pěst a ukazováčky přiložíme na oční bulvu. Tu protíráme kloubama prstů 3x středem, pak projdeme do krajů až na spánky a třeme jeho střed (je to citlivé místo – jde tudy oční nerv).

Pak protíráme oči pod očními oblouky. Stejně jako předtím 3x. A také protřeme spánky.

Další varianta je, že protíráme spodní část očních oblouků. 3x. A také protřeme spánky.

 

Můžeme celé zopakovat 1-2x. Tímto cvikem také můžeme odstranit bolest hlavy a nemusíme zbytečně dávat tělu chemické látky v tabletkách.

 

Studená voda

 

Jsou 2 základní cviky se studenou vodou. Cvičte ráno.

Postavte se k umyvadlu a naplňte jej studenou vodou. Ne vlažnou, ale studenou. Ponořte obličej do umyvadla a mrkejte pod vodou kolik vydržíte bez dechu. Cvičení nádherně uvolňuje oční svaly.

Druhá varianta je, stříkejte na zavřené oči rukama proudy studené vody. 5-6x stačí. Cvičení také uvolňuje oční svaly.

 

Cvik pro zlepšení zraku (Paramhansa Jogananda)

 

-       Soustřeďte se se zavřenýma očima na prodlouženou míchu.

-       Pak pociťujte, jak síla zraku proudí optickými nervy do sítnice (asi 1 minutu)

-       Otevřete a zavřete několikráte oči, protáčejte oční bulvy.

-       Soustřeďte se na místo mezi obočím (třetí oko - trikuti) se zavřenýma očima a představujte si, jak tok životní energie z prodloužené míchy proudí do očí, které se takto mění ve dva světlomety. Provádějte ráno a před spaním.

-        

Základní oční sestava pro každý den

 

-       Udělejte jedno z cvičení se studenou vodou.

-       Silně vytřeštit oči a otočit je nahoru ke kořenu nosu, pak silně dolů na paty, silně doprava, totéž doleva, zavřít oči, odpočinek. Opakovat 3-6x.

-       Doprava nahoru, vlevo dolů, vlevo nahoru, vpravo dolů, zavřít oči a odpočinek. Opakovat 3-6x.

-       Vytřeštit oči a kroužit jimi doprava, v co největším kruhu. Zavřít. Odpočinek. Totéž na druhou stranu. Opakovat 2-4x.

-       Teď je možné zopakovat stejné cviky, se zavřenýma očima.

-       Natáhněte ruku (napřed pravou) a dívejte se na nehet prostředníčku. Přibližte jej pomalu k očím, pak od očí, znovu ruku napněte a pomalu otáčejte rukou doprava až do krajnosti a sledujte ustavičně prst, pak pomalu zpět do napjaté polohy. Odpočinek. Opakujte levou rukou.

-       Masáž oční bulvy. Zavřete oči, sevřete ruce v pěst a protírejte oční nerv středem oka 3x, pak klouby ukazováčků masírujte nervy v důlcích spánků. Totéž opakujte 3x pod obočím, znovu masáž nervu. Nyní opakujte 3x na spodní části očních oblouků a znovu masáž nervu.

-       Protřepeme ruce, silně je třeme a jako misky je přiložíme k očím, prsty nad obočí a prociťujeme jak nám proudí teplo z dlaní do očí a můžeme si pomoct i autosugescí „teplo rukou nám zlepšuje zrak a vyjasňuje mozek“.

Jste zde: Home Jóga JÓGOVÁ TERAPIE Oční jóga Cvičení očí