Večerní cvičení jógy pro začátečníky

Je určené pro všechny, co s jógou začínají. 
Trvá 1 hodinu a 30 minut, nebo hodinu. 

Časové rozložení se může z hodiny na hodinu lišit, zpravidla je sestaveno následovně:

1. úvodní povídání: (0 - 10 minut)

Úvodní povídání o tom co je to jóga, o její tradici, směrech, školách, pravidlech, příběhy o józe, tradiční jógové texty, členění jógy: jama a nijama, co je to ásana, co je to pranajama, pratjahara, dharana, dhjana a samadhi, vse doplněno praktickým cvičením v průběhu hodiny.


2. Relaxace: (5 - 15 minut)

Úvodní uvolnění a učení se uvolňování fyzického těla. Nejde o psychické cvičení, ale jenom o fyzické uvolnění. Když zvládnete základ - uvolnění těla, plynule navážeme nácvikem koncentrace a rozvojem psychických schopností, vše je v rámci relaxace, která z vás hned na začátku cvičení vyplaví nahromaděný stres a naladí vás na sebe. 


3. Nácvik správného dýchání: (5 - 10 minut)

Tuto oblast Vám může přiblížit kapitola o dýchání v józe.

4. Přípravné cvičení: (5 - 15 minut)

Slouží ke zlepšení pružnosti páteře, zlepšení ohebnosti kloubů, posílení a uvolnění svalů. Patří sem mnoho přípravných pozic, cvičení pro klouby, páteř nebo také oči.

5. Samotné cvičení jógových pozic: (35 - 45 minut )

Sestává z pečlivého nácviku pozice( = ásany) a to od přípravné fáze až po pokročilé varianty. Utvrzení si pozice a obecně prohlubování uvolnění v pozici. Později doplněné o koncentraci a dechové techniky podle tradiční jógy.  Pozice (ásany) jsou pečlivě sestavené tak, abychom podpořili přirozenou regeneraci těla a přirozené proudění energie. Ásany jsou seřazeny tak, aby se správně usměrňoval tok energií v těle. Výsledkem cvičení je odpočatá mysl, zdravé tělo a dobře fungující vnitřní orgány, klouby a endokrinní žlázy. Cvičení vychází z několika zdrojů: Škola jógy v Biháru, Ajurvéda a jógová terapie.

6. Dechové cvičení (pranajama) a jiné speciální techniky: (5 - 15 minut)

Jóga má velmi mnoho technik. Všechny jsou zaměřené introspektivně - do sebe. Učí vás pozorovat co se právě teď děje ve vašem těle, ve vaší psychice. Začínáme s dechovými technikami (pranajama) a prací se smysly (pratjáhara), rozvojem koncentrace. Pranajama slouží k prohloubení vnitřního klidu a harmonie. Má mnoho pozitivních účinků na zdraví a rovnováhu člověka. Zejména ovlivňuje nervovou soustavu a dělá ji odolnější vůči stresu, zvyšuje kapacitu dechu, způsobuje lepší zásobování těla kyslíkem a mnohé další o nichž budeme mluvit na lekcích.  V kurzech pro začátečníky a mírně pokročilé budeme cvičit stupně Nadi Sodhana I. a II. kde budeme dýchat jednou a pak druhou nosní dírkou anebo střídavě. K této technice přidáme ještě různé formy dechu, koncentrace a další techniky práce se smysly.

7. Meditace: (0 - 15 minut)

Je volitelná část lekcí. Když se většina rozhodne, že chce meditovat tak se naučíme jak meditovat. Jak se uvolnit a uklidnit a jak vůbec začít meditovat. Meditace je přirozená součást života, všichni co umí dýchat, umí také meditovat. Co to meditace je, jaké má úrovně, úskalí a meditační techniky se probírá na kurzu meditací.

Chcete si takto postavenou hodinu vyzkoušet? Přijďte na naše Cvičení jógy v Praze - přehled všech kurzů 2015

Jste zde: Home Jóga CVIČENÍ JÓGY Jak vypadá hodina jógy? Večerní cvičení jógy pro začátečníky