Bhagavad Gíta

Dobrý den,

 
     jsem vlastníkem autorských práv pro veškeré literární práce po ing.profesoru Rudolfu Janíčkovi , který přeložil a  vydal Nakladatelstvím Jiránek v Železném Brodě indickou bibli "Bhagavadgíta".  Nejprve touto cestou Vás žádám o stažení  celé této knihy z Vašich webových stránek, jelikož publikujete toto dílo bez našeho souhlasu a licenční smlouvy.
 
 pozdravem     Caklová Eva  majitelka autorských práv liter.díla
                                                    " Bhagavadgítá- neboli zpěv vznešeného"

 

Jóga sútra - Pataňdžali

 Samadhi Pada (Kniha rozjímání)

  1. Začínáme objasněním jógy.
  2. Jóga je ovládnutí činnosti mysli. (Zastavení proměn myslícího principu.)
  3. Když je mysl ovládnuta, Já nepohnutě spočine ve svém původním neproměnlivém stavu.
  4. Je-li tomu jinak, Já–pozorovatel se ztotožňuje s proměnami mysli.

    Číst dál: Jóga sútra - Pataňdžali

Pozdrav Slunci - Surja Namaskár

 Slunce je symbolem světla, čistoty, jasu a vědomí. 

I.Příprava na cvičení pozdravu slunce

Najděte si klidné místo na cvičení, vyvětrejte a cvičte v příjemném oděvu z přírodních materiálů.

Doporučuje se cvičit 2 – 12 sérií.

12 sérií pozdravu slunce, je také 12 kvalit slunce, které projde za rok všemi 12 znameními zvěrokruhu. 

Po cvičení krátce relaxujte a prociťujte účinky cvičení sestavy. Zaujměte pozici v lehu na zádech a uvolněte celé tělo – špičky nohou jsou mírně vytočené do stran, ruce leží podél těla na malíkových hranách nebo dlaněmi nahoru.

II.Cvičení sestavy pozdrav slunce

Začněte! Nevěřte tomu, že lepší příležitost než je teď a tady teprve přijde!

 

1.Pranamásana 

Nácvik pozice: Spojte ruce před hrudníkem.

Dýchání: Výdech

Účinky: Podporuje schopnost koncentrace, upokojuje nervy a mysl. Harmonizuje anaháta čakru.

Mantra: OM HRAM MITRAJA NAMAH

 

 

 

 

2.Hastauttanásana  

Nácvik pozice: S nádechem vzpažte, ruce se buď mohou dotýkat palci, či být natažené nahoru dlaněmi dopředu, nebo vytočené jemně do stran. Vyzkoušejte si, která pozice je nejpříjemnější právě pro Vás.

Dýchání: Nádech

Účinky: Natahováním přední strany trupu povzbuzuje krevní oběh. Aktivuje višuddhi čakru.  Příznivě působí na chronické choroby krku.

Mantra: OM HRIM RAVAJÉ NAMAH

 

 

 

 

 

3.Padahastásana 

Nácvik pozice: S výdechem se hluboce předkloňte a dlaněmi nebo prsty se dotkněte podložky vedle chodidel, případně se natáhněte tak, jak vám to tělo maximálně umožní. Nekrčte nohy v kolenou. 

Dýchání: Výdech

Účinky: Natahuje zádové svaly a svaly na zadní straně stehen. Aktivuje solar plexus a manipúra čakru. Povzbuzuje trávící systém. Prokrvení hlavy příznivě působí na oči, uši a paměť.

Mantra: OM HRUM SURJÁJA NAMAH

 

4.Ašva šančalanásana

Nácvik pozice: S nádechem zanožte levou nohu a přejděte do dřepu zánožného tak, aby levé koleno a prsty levého chodidla se opíraly o podložku. Pravé chodidlo je mezi dlaněmi a opírá se celou plochou o podložku. Pánev tlačte dolu a pohled směřujte nahoru.

Dýchání: Nádech

Účinky: Tlak stehna povzbuzuje činnost trávících orgánů. Pozice posiluje svalstvo zad a dolních končetin, harmonizuje anaháta čakru, solar plexus a manipúra čakru. 

Mantra: OM HRAIM BHÁNAVÉ NAMAH 

 

5.Parvatanásana 

Nácvik pozice: S výdechem přisuňte pravou nohu k levé a přejděte do vzporu stojmo, obě nohy narovnejte. Pohled směřuje k pupku. Obě chodidla jsou celou plochou na podložce. Tělesná hmotnost je rovnoměrně rozdělena mezi ruce a nohy.  U dalších pozic by měli ruce i nohy zůstat na stejném místě na podložce. 

Dýchání: Výdech

Účinky: Harmonizuje nervový systém, posiluje svalstvo rukou, nohou, zad a svaly na zadní straně dolních končetin. Prokrvení hlavy příznivě působí na mozek, oči, uši a také na sahasrára čakru.

Mantra: OM HRAUM KHAGÁJA NAMAH

 

6.Aštanga namaskár

Nácvik pozice: Zadržte dech a tělo pomalu spusťte dolů tak, aby ramena byla nad prsty rukou. V podpoře ležmo se opírejte bradou, hrudníkem, koleny a prsty nohou o podložku. Pánev je nad zemí. Pozornost věnujte celému tělu.

Dýchání: Zádrž dechu

Účinky: Natahuje páteř, příznivě působí na bránici a orgány v podbřišku. Harmonizuje celé tělo.

Mantra: OM HRAMH PÚŠNÉ NAMAH

 

7.Budžangásana 

Nácvik pozice: S nádechem přejděte do vzporu ležmo (s rovnoměrně prohnutou páteří  Nárty, nohy a pánev leží na zemi.

Dýchání: Nádech

Účinky: Posiluje svalstvo rukou, ramen a zad. Zvyšuje ohebnost páteře a přispívá k správnému držení těla. Působí proti poškození meziobratlových plotének, povzbuzuje trávení. Harmonizuje a upokojuje svádhišthána čakru. 

Mantra: OM HRAM

                OM HIRANJAGARBHÁJA NAMAHA

        

8.pozice 5. Parvatanásana 

Nácvik pozice: S výdechem přisuňte pravou nohu k levé a přejděte do vzporu stojmo, obě nohy narovnejte. Pohled směřuje k pupku. Obě chodidla jsou celou plochou na podložce. Tělesná hmotnost je rovnoměrně rozdělena mezi ruce a nohy.  U dalších pozic by měli ruce i nohy zůstat na stejném místě na podložce. 

Dýchání: Výdech

Účinky: Harmonizuje nervový systém, posiluje svalstvo rukou, nohou, zad a svaly na zadní straně dolních končetin. Prokrvení hlavy příznivě působí na mozek, oči, uši a také na sahasrára čakru.

Mantra: OM HRIM MARIČAJÉ NAMAH

 

9.pozice 4. Ašva šančalanásana

Nácvik pozice: stejně jako 4. jen zanožujete opačnou nohu.

Dýchání: Nádech

Účinky: stejné jako 4.

Mantra: OM HRUM ADITJÁJA NAMAH

 

10.pozice 3. Padahastásana 

Nácvik pozice: stejně jako 3.

Dýchání: Výdech

Účinky: stejné jako 3.

Mantra:  OM HRAIM  SAVITRI NAMAH

 

 

11.pozice 2. Hastauttanásana 

Nácvik pozice:  stejně jako 2.

Dýchání: Nádech

Účinky: stejné jako 2.

Mantra:  OM HRAUM ARKAJA NAMAHA

 

 

 

 

 

 

12.pozice 1. Pranamásana 

Nácvik pozice: stejně jako 1.

Dýchání: Výdech

Účinky: stejné jako 1.

Mantra: OM HRAMH BHASKARÁJA NAMAH

 

 

 

III.Zdravotní účinky cvičení pozdravu slunce

Cvičení oživuje a zprůchodňuje nádí (energetické kanálky) v důsledku čehož cítíme příliv energie. Velmi se doporučuje cvičit ve městech, protože zde dochází k enormnímu znečistění pránického těla člověka.  (prana = energie).

Odstraňuje ranní ztuhlost.

Rozvíjí schopnost koncentrace, podporuje krevní oběh, zlepšuje fyzickou kondici.

Příznivě působí na psychickou vyrovnanost a duchovní vývoj.

Nesmí se cvičit po 4. měsíci těhotenství, při menstruaci, ischiasu, vysokém krevním tlaku, srdečních potížích.

Cvičením velkých sérií může vzniknout horečka.

Jste zde: Home Blog KNIHOVNA Online knihy o józe